Politidirektør til Rigspolitiet - Politiområdet

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Justitsministeriet søger en ny direktør til Politiområdet i Rigspolitiet. Direktøren skal med stort engagement, dygtighed og synlighed være med til at sætte retning for et robust og nærværende politi, der prioriterer de borgervendte opgaver, trygheden i samfundet og en høj faglig og omkostningseffektiv løsning af opgaverne. Dette sker i tæt samarbejde med rigspolitichefen, politiets koncernledelse og Rigspolitiets øvrige direktion.

Om jobbet
Som direktør for Politiområdet er din hovedopgave at understøtte politiarbejdet i rigets 14 politikredse samt National enhed for Særlig Kriminalitet med en række politifaglige ansvarsområder, herunder udvikling af dansk politi, den nationale krisestyring og tværgående styrings- og udviklingsopgaver til understøttelse af kredsenes operative virke samt juridiske opgaver. Herudover bistår du rigspolitichefen i den overordnede ledelse af politiet, herunder politiets beredskabsfaglige indsatser og nationale krisestyringsorganisation, ligesom du medvirker til at understøtte den politiske beslutningsproces ved betjening af Justitsministeriets departement i politifaglige spørgsmål mv.

Du vil både udadtil og indadtil skulle være en synlig, kommunikerende og retningssættende topleder, der indgår i et tæt samarbejde med Justitsministeriets departement, Rigsadvokaten og politiets mange andre nationale og internationale samarbejdspartnere.

Du har det økonomiske og administrative ledelsesansvar for den daglige drift og udvikling af Politiområdet samt ansvaret for Politiområdets bidrag til den strategiske og tværgående ledelsesopgave i Rigspolitiet og politiets koncernledelse, som under rigspolitichefens ledelse fastlægger de overordnede strategier og mål for politiets samlede virksomhed.

Som led i en større bygningsplan, der på sigt skal samle Rigspolitiets forskellige afdelinger i København, er det besluttet, at Politiområdet efter en midlertidig omlokalisering i 2024 skal flytte til nyt domicil i 2026. Direktøren vil i tæt samarbejde med Rigspolitiets øvrige områder skulle stå i spidsen for at sikre en god og inddragende proces herfor.

Du refererer til rigspolitichefen og indgår i Rigspolitiets direktion sammen med direktørerne for Koncern HR, Koncern IT samt Koncernøkonomi og Service.

Politiområdet i Rigspolitiet består af henholdsvis en Juridisk Afdeling med to juridiske centre og et center for internationalt politisamarbejde samt en politiafdeling med i alt fem centre inden for Krise- og beredskabsstyring og Politifaglig styring og udvikling. Herudover er der en sektion for ledelsesstøtte. Blandt Politiområdets mange hovedansvarsområder er ledelse og styring af politikredsene, tværgående politifaglige udviklingsprojekter og varetagelse af forretningsejerskaber for politifaglige udviklingsprojekter. Området, som pt. er beliggende i Glostrup, beskæftiger i alt ca. 220 medarbejdere med både politimæssig, akademisk og administrativ baggrund.

Kvalifikationer
Med din stærke faglighed, gennemslagskraft og personlige integritet er du en synlig og tillidsvækkende leder, der kan sikre drift, udvikling og optimering i politiområdet. Du er en dygtig, udviklings- og resultatorienteret leder, og du har erfaring med at lede gennem ledere. Du har et veludviklet strategisk udsyn, der gør dig i stand til at sætte en klar strategisk retning og efterfølgende sikre handling, ligesom du er i stand til at identificere fremtidige udfordringer og håndtere aktuelle problemsager både i offentligheden og internt.

Du har kendskab til de lovgivningsmæssige og politiske rammer, der gælder for politiets og anklagemyndighedens virksomhed, og du formår at omsætte strategiske prioriteringer til konkrete resultater.

Der stilles ikke krav om en bestemt uddannelsesmæssig baggrund, men det forudsættes, at du har det fornødne indblik i og forståelse for politiets og anklagemyndighedens arbejdsområde. Der vil herudover blive lagt vægt på solid ledelsesmæssig erfaring og resultater fra en eller flere større virksomheder, herunder en offentlig virksomhed. På det personlige plan forventes du at kunne lede i en politisk styret organisation, hvor den offentlige bevågenhed er høj, hvor krav og forventninger skifter, og hvor du hele tiden skal sørge for, at Politiområdets mange opgaver er entydigt og klart fordelt, og at der følges effektivt op herpå.

Du skal som politidirektør gå forrest i arbejdet med at udvikle og fastholde en god og attraktiv arbejdsplads, du skal indgå i et tæt og tillidsfuldt samarbejde i politiets koncernledelse og Rigspolitiets direktion, og du skal evne at kommunikere vanskelige problemstillinger både internt og eksternt.

Ansættelsesforhold
Ansættelsen vil ske på åremålsvilkår i henhold til rammeaftale om kontraktansættelser af chefer i staten. Du vil blive indplaceret i løngruppe 3 (svarende til lønramme 39). Såfremt du i forvejen er ansat som tjenestemand, kan du bevare din ansættelsesform. Dit arbejdssted er Rigspolitiet, Politiområdet, pt. Ejby Industrivej 125-135, 2600 Glostrup.

Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan sikkerhedsgodkendes, og at du kan opretholde sikkerhedsgodkendelsen gennem hele din ansættelse.

Stillingen ønskes besat snarest muligt.

Kontakt
Yderligere oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til HR-direktør i Rigspolitiet Lene Linnea Vejrum på telefon 2177 6983 eller rigspolitichef Thorkild Fogde på telefon 4515 2000.

Du kan finde generel information om politiet på www.politi.dk og om politiet som arbejdsplads på www.jobipolitiet.dk

Ansøgningsfrist
Tirsdag den 1. august 2023 kl. 12.

Ansøgningen
Stillingen søges elektronisk på www.justitsministeriet.dk under Karriere.

Alle interesserede, uanset personlig baggrund, opfordres til at søge.

Opmærksomheden henledes på, at en ansøger i medfør af tjenestemandslovens § 5, stk. 4, inden ansøgningsfristens udløb skriftligt kan anmode om, at oplysninger fra den ansøgerliste, der kan udleveres til ansøgerne efter tjenestemandslovens § 5, stk. 3, ikke videregives. I givet fald påføres ansøgerlisten et tavshedspålæg ved udleveringen.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Gentofte Kommune

-Virksomheden tilbyder:

Fastansættelse: fuldtid

-Arbejdsgiver:

Justitsministeriet, Slotsholmsgade 10, 1216 København K

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 01-08-2023; - ansøgningsfristen er overskredet

Ved skriftlig henvendelse: https://candidate.hr-manager.net/ApplicationInit.aspx?cid=5001&ProjectId=170341&DepartmentId=6049&MediaId=338&SkipAdvertisement=true

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/5861341

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet